Potpisan ugovor za izgradnju prototipova 3 putnička vlaka
Dana 2. studenog 2009. god. direktorUprave HŽ Putničkog prijevoza Marijan Klarić potpisao je sa direktorima TŽV-a Gredelj i Končar - Električnih vozila, Željkom Pokrovcem i Ivanom Bahunom, ugovore o proizvodnji triju prototipova vlakova za gradski i prigradski te regionalni prijevoz. Potpisivanju ugovora nazočio je resorni ministar Božidar Kalmeta koji je kazao da time započinje modernizacija putničkog prijevoza. Dok je gradonačelnik grada Zagreba Milan Bandić istako da će vlakovi bolje povezati glavni grad s okolicom, ali i ostatkom zemlje, a modernizacija putničkog prometa će imati i brojne druge učinke na gospodarstvo.
Novim
modernim vlakovima će se zadovoljiti sve veća potreba putnika, koji su
prepoznali vlak kao jeftino i najbrže prijevozno sredstvo. Danas je putnički
prijevoz postao je najveći kopneni prijevoznik. U 2008. god. HŽ Putnički prijevoz prevezao je
71 milion putnika, a u 2015. god. planira se prevesti 100 miliona putnika, što
ne bi bilo moguće bez novih vlakova.
Prema poslovnom planu HŽ
Putničkog prijevoza za 2009.-2015. predviđeno je 92 motorna vlaka i to:
- 18 motornih vlakova za gradsko-prigradski promet
Ukupni kapacitet vlaka je 500 putnika (200 sjedala, 300 stojećih mjesta) s
mogućnošću udvostručavanja kompozicija u udarnim prijevoznim terminima
tijekom jutra i u popodnevnim satima.
- 49
elektromotornih vlakova za regionalni pomet Ukupan kapacitet tog
vlaka je oko 400 putnika (220 sjedećih mjesta).
- 25 dizelmotornih
vlakova za regionalni promet. Ukupan kapacitet vlaka je 450 putnika
(224 sjedala.
S
obzirom da se radi o iznimno značajnom i skupom projektu, HŽ Putnički prijevoz
odlučio se na nabavku prototipova kako bi testirali mogućnost primjene
suvremenih elektromotornih pogona za vuču na postojećoj infrastrukturi. Prototipovi
motornih vlakova će biti napravljeni na temelju zahtjeva HŽ Putničkog
prijevoza, a tijekom probne eksploatacije bit će provjereni ne samo od struke
nego i od strane putnika. Očekuje s da će vlakovi za probnu eksploataciju biti
spremni za godinu dana.
Bez
novi motornih vlakova nemoguće je zamisliti u budući putnički prijevoz jer dok
se svake godine broj putnika povećava, broj motornih vlakova je manji. Sadašnji
motorni vlakovi su stari dotrajali koji se često kvare. Prosječna starost dizel
motornih vlakova danas prelazi 20 godina, a elektromotornih vlakovi 30 godina,
što znači da se radi o motornim vlakovima koji danas ne zadovoljavaju traženu kvalitetu
prijevoza.
Kako
bi u cijelosti uspio projekt novih
vlakova neophodno je osposobiti pruge za
veće brzine jer u 2007/2008. god. prosječna komercijalna brzina je bila 48
km/h.
Trend
smanjivanja brzina vlakova nastavljen je i ove godine, a voznim redom
2009./2010. god. brzine vlakova biti će još manje.
Novi
vlakovi će osigurati da se radnici osjećaju sigurniji na svojim radnim mjestima
jer znaju da samo veći broj putnika jamči sigurno radno mjesto.
Uz
to, to je uspjeh i domaće industrije i povjerenje u hrvatskog čovjeka da svojim znanjem i radom može proizvesti novi
vlak, što će se odraziti na zaposlenost u Hrvatskoj.
Vahid Bajraktarević