SHŽ o podjeli HŽ Vuče vlakova
Predsjedništvo Sindikata strojovođa Hrvatske na svojim sjednicama počelo se baviti naklapanjima o stavovima Sindikata hrvatskih željezničara po pitanju statusa i podjele HŽ Vuče vlakova, o čemu je njihov dopredsjednik iznio niz neistina.
Iako i svi ostali sindikati o podjeli HŽ Vuče vlakova misle isto što i SHŽ, valjda u strahu od prelaska strojovođa u naš Sindikat, dopredsjednik SSH proziva jedino nas.
Stavovi SHŽ po pitanju statusa HŽ Vuče vlakova jasni su od same podjele HŽ-a. Uvijek smo govorili, a govorimo to i danas, da HŽ Vuča vlakova nikad nije smjela biti osnovana kao posebna tvrtka. Iz jednostavnog razloga što ta tvrtka ne djeluje na tržištu prijevoza robe i putnika, već je interni dobavljač pravih prijevoznika: HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza. Osnivanjem HŽ Vuče vlakova, kao ravnopravne tvrtke HŽ Holdinga, prijevoznici su izgubili utjecaj na velik dio svojih troškova, kao i utjecaj na kvalitetu usluge vuče. Radi toga je došlo do višegodišnjeg zastoja u osposobljavanju prijevoznika za tržišnu utakmicu koja slijedi, a posljedice su vidljive kroz pad obujma prijevoza i gubitke koje prijevoznici ostvaruju.
Nažalost, posljedice propalog koncepta samostalne Vuče neizbježne su i po radnike. Pravilnicima o organizaciji HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza, koji su u fazi donošenja, broj zaposlenih će se smanjiti za više od 300. Prema Programu restrukturiranja, odmah po podjeli HŽ Vuče vlakova, HŽ Cargo i HŽ Putnički prijevoz donijet će nove Pravilnike o organizaciji, kojima će se broj zaposlenih dodatno smanjivati, a smanjenje će obuhvatiti i dio preuzetih radnika HŽ Vuče vlakova, ma koliko SSH lagao o tome.
Mi u SHŽ radimo na tome da sačuvamo radna mjesta, nadam se da će isto raditi i SSH, no sigurno je da sve neće ostati kao što je dosad bilo, jer to više nema tko platiti.
Smanjivanje broja zaposlenih sada će se financirati iz kredita koji, iako uz državno jamstvo, tvrtke trebaju vratiti. Kćerinska društva su i dosad bila prisiljena otpremnine financirati iz kredita, tako da znamo koliko je teško vraćati glavnicu i kamate, a uz to isplaćivati plaće, plaćati dobavljačima itd. Nažalost, HŽ Vuča vlakova, najprije kao dio HŽ-a, a kasnije kao posebna tvrtka, nemilice je trošila sredstva iz državnog proračuna za otpremnine, a efekt u smanjenju broja zaposlenih bio je minimalan. Zbrinjavanje je išlo približno 1 za 1. Jedan radnik bi dobio poticajnu otpremninu na teret poreznih obveznika, a drugi bi na njegovo mjesto bio zaposlen. Tko je sve vrijeme u Vuči imao stvarnu vlast i tko je tome najviše kumovao, procijenite sami.
Strojovođe, koji su cijelo vrijeme radili svoj posao na način i u obujmu koji se od njih tražio, ne snose nikakvu krivicu, niti odgovornost za situaciju u koju su dovedeni i naprosto nisu zaslužili sve ovo što im se događa. Jedino za što većina tih radnika snosi odgovornost, je izbor sindikata i sindikalnog rukovodstva.