"ZA SHŽ, ZA svoja prava!"

Postanite član. Ispunite pristupnicu i pridružite se sindikatu hrvatskih željezničara

 

Svjetska banka prijeti povlačenjem 300 miljuna eura

Objavljeno: 01. 03. 2006.

Prenosimo iz Poslovnog dnevnika:

ZBOG ZAHTJEVA SINDIKATA HŽ-A HRVATSKA PRED ZAUSTAVLJANJEM UGOVORA PAL 1 I PAL 2

Radnicima s otprilike 30 godina staža pripalo bi oko 280.000 kuna otpremnine, što je jednako kao i radnicima T-coma ili Ine, što su ipak znatno profitnija društva.

Uznemirena razmiricama u Hrvatskim željeznicama čiji sindikati pred privatizaciju društva traže neuobičajeno velika radnička prava, Svjetska banka poslala je 1. prosinca pismo upozorenja hrvatskoj vladi kojom joj, ako u pitanju privatizacije HŽ-a nešto hitno ne poduzme, prijeti povlačenjem PAL 1 i PAL 2 ugovora, teških ukupno oko 300 milijuna eura.

S druge strane, čelnici sedam sindikata ne odustaju i od uprave društva uporno traže maksimalnu zaštitu radničkih prava pa su najavili da će izići iz radne grupe koja izrađuje program privatizacije društava HŽ-a. U pismu upućenom potpredsjedniku Vlade Damiru Polančecu podsjećaju da su njihovi predstavnici zajedno s predstavnicima Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka još 22. rujna ove godine izradili program i dinamiku privatizacije društava HŽ-a, kojeg uprava nije prihvatila upravo zbog neslaganja Svjetske banke.

Problem je narastao do tolikih razmjera da se predsjednik Uprave HŽ-a Davorin Kobak jučer hitno sastao s čelnikom Sindikata strojovođa hrvatske Nenadom Mrganom i predsjednikom Sindikata prometnika vlakova Hrvatske Antom Iličićem, koji se i sami protive zahtjevima kolega. Sastanak je rezultirao zaključkom da matica sindikatima nikakve dodatne ustupke neće omogućiti, jer bi u protivnom došla u pitanje i egzistencija nje same.

Naime, ukoliko Svjetska banka zista raskine PAL 1 i PAL 2 ugovore, HŽ bi bio u situaciji da ne može ulagati u obnovu izuzetno bitnog 10 koridora kojemu djelom pripada, jer bi većinu novaca morao uložiti u restrukturiranje ovisnih društava.

"Njihovi su zahtjevi u najmanju ruku nerealni. Traže da u svakom privatiziranom društvu ne smije biti otpuštanja idućih pet godina. Žele da se radnicima koji će nakon tog roka postati tehnološki višak osigura radno mjesto u matici društva, te da radnici svih privatiziranih društava zadrže povlastice u domaćem i međunarodnom prijevozu. Inzistiraju na neograničenom dugoročnom ugovoru između HŽ-a i ovisnih društava iako će se ona predati HFP-u i uporno ne odustaju od dugoročnog povlašetnog najma osnovnih sredstava matice društva", drži Nenad Mrgan.

Sličnog je mišljenja i Ante Iličić. Kaže da bi radnici ovisnih privatiziranih društava HŽ-a po tim zahtjevima imali veća prava od onih radnika same matice društva. A to po njemu nije u redu. "Matica je dovedena u bezizlaznu situaciju. Ako prihvati te ugovore, propada posao sa Svjetskom bankom i tvrtka može istoga časa potpisati bankrot. Ovakav će je financijski teret naprosto zdrobiti", drži Iličić. Dodaje da se zbog novonastalog problema sastao i s resornim ministrom Božidarom Kalmetom, koji smatra da se situacija unutar sindikata HŽ-a hitno mora primiriti.

"Zaista mi nije jasno što drugi sindikati ovime žele postići. Na radnoj smo skupini uglavili socijalnu klauzulu privatizacije koja je zaista bila dobra. Radnicima s otprilike 30 godina staža pripalo bi oko 280.000 kuna otpremnine, što je jednako kao radnicima T-coma ili Ine, koji su znatno profitnija društva. Najgore je što će i u upravi društva ali i u Ministarstvu shvatiti da pretjeruju, nakon čega ih više nitko neće shvaćati ozbiljno", kaže Iličić.

S druge strane, potpisnik pisma i predvodnik pobunjenih sindikata Ivan Forgač iz Sindikata hrvatskih željeznica ističe da je pobunjenim sindikalcima jedini cilj u postupku privatizacije iznalaženje modela privatizacije kojim bi se očuvao opstanak triju društava s oko tisuću zaposlenih (PZZ inženjering, RVR i Željezničko ugostiteljstvo) u tržišnim uvjetima, te na taj način očuvala radna mjesta.

"Tko će snositi odgovornost za neispunjavanje rokova privatizacije tih društava, prema kojima su ta društva Fondu za privatizaciju trebala biti predana još 15. studenog. 'Zabrinuta banka' sigurno neće", ironičan je Forgač. Forgača inače podržava Sindikat željezničara Hrvatske, Sindikat infrastrukture HŽ-a, Sindikat tehničkog pregleda vagona i vlakova, Sindikat remonta željezničih vozila Hrvatske, Sindikat radnika RŽV Bjelovar i Sindikat radnika RŽV Čakovec.