|
SINDIKAT HRVATSKIH ŽELJEZNIČARA |
|
Vijesti - srpanj 2002
Tel.
385 01 3783108, Žat. 855 3640, Fax.385 01 3783140, Žat.
fax 855 3140, e-mail: sindikat-hrvatskih-željeznicara@zg.tel.hr, URL: www.shz.hr List
izlazi prema potrebi Nakon punih 6 mjeseci stižu svježe Vijesti
iz Sindikata hrvatskih željezničara VRIJEME
PROSVJEDA I ŠTRAJKOVA SINDIKATA HRVATSKIH ŽELJEZNIČARA
Izdvajanje
"neo
Prošli
smo burno razdoblje izdvajanja 7 neosnovnih djelatnosti i njihova
utemeljenja kao posebnih tvrtki u vlasništvu HŽ. U
namjeri zaštite prava radnika i očuvanja neosnovnih djelatnosti,
Upravi HŽ ponudili smo Sporazum o uvjetima izdvajanja. Uprava se sa
Sporazumom načelno slagala, no umjesto njegova potpisivanja Uprava je
inzistirala na ugradnji odredbi nepotpisanog Sporazuma u Ugovore o međusobnim
pravima i obvezama, koje HŽ treba sklopiti sa svakim pojedinim Društvom. S
1. 1. 2002. HŽ utemeljuje 7 novih Društava, a s 1. 2. 2002. Odlukom
Uprave ugovori o radu oko 1500 radnika HŽ-a prenose se na nova Društva. Nekoliko
dana nakon izdvajanja radnika Uprava HŽ izvodi najobičniju prijevaru
sindikata i zaposlenih i to tako što odbija sklopiti Ugovore o međusobnim
pravima i obvezama (koji su predviđeni i Socijalnim programom Vlade RH)
sa Društvima izdvojenih djelatnosti. Umjesto sklapanja navedenih Ugovora o međusobnim
pravima i obvezama Uprava
inzistira na sklapanju samo komercijalnih ugovora, koji ne bi sadržavali
tražene socijalne klauzule. Iz
tog razloga, kao i radi zastoja u kolektivnim pregovorima, u ožujku smo
najavili prosvjed i štrajk. Posredovanjem
Mirovnog vijeća Gospodarsko-socijalnog vijeća 19. 3. 2002. od strane
predsjednika SHŽ s jedne strane te direktora Drempetića s druge strane
potpisan je Sporazum o rješenju spora HŽ i SHŽ. Sporazumom smo
definirali socijalne klauzule i zaštitu od konkurencije izdvojenih
djelatnosti za vrijeme njihove tržišne prilagodbe. Odredbe Sporazuma
ugrađene su i u komercijalne ugovore Društava s HŽ-om, što
predstavlja značajni element garancije opstanka izdvojenih djelatnosti.
Kolektivno
pregovaranje Paralelno
su tekle aktivnosti na sklapanju kolektivnog ugovora djelatnosti HŽ.
Kroz najavu prosvjeda i štrajka radi zastoja u kolektivnim pregovorima,
navedenim Sporazumom o rješenju spora HŽ i SHŽ od 19. 3. 2002.
potpisanog od strane generalnog direktora g. Marijana Drempetića, kao
dan početka primjene novog Kolektivnog ugovora utvrđen je 1. 5. 2002.
Oštećivanje
i smanjivanje prava radnika kroz Kolektivni ugovor Kasnije
se pokazalo da za ovu Upravu i njezin Pregovarački tim danas više
ne vrijedi ono što je generalni direktor HŽ jučer potpisao, tako
da odredba o primjeni KU s 1. 5. 2002. nije ispoštovana te se novi
Kolektivni ugovor primjenjuje od 1. 6. 2002. Na taj način
radnici su oštećeni za oko 25 mln Kn. Sporazumom
o politici plaća 2001.-2003. potpisanim od strane Uprave i gotovo svih
sindikata HŽ za 2002. utvrđeno je pravo na regres u iznosu 2000 Kn.
Kolektivnim ugovorom to već stečeno pravo na regres smanjuje se s 2000
Kn na 1000 Kn, čime se radnici HŽ oštećuju za novih 16 mln Kn. Kolektivnim
ugovorom smanjena je i naknada za vrijeme bolesti s 95 % na 90 % te
dodatak za pripravnost s 20 % na 15 %. Također, otpremnina kod
poslovno, ili osobno uvjetovanog otkaza pod određenim okolnostima
smanjuje se za 50%. Na
bazi takvih «ušteda» zakidanjem radnika Uprava velikodušno prihvaća
plaćanje dopunskog zdravstvenog osiguranja i osiguranja od nezgode (obzirom
na iznose odšteta koje plaća, osiguranje od nezgode poslodavcu je u
stvari gotovo besplatno). Za sva ta smanjenja prava i nepridržavanje preuzetih obveza Uprava je
dobila suglasnost, a na kraju i potpis na Kolektivni ugovor 4 sindikata
koji su zbirno većinski (Sindikat željezničara Hrvatske, Sindikat
strojovođa Hrvatske, Sindikat infrastrukture HŽ i Sindikat prometnika
vlakova Hrvatske), bez čega smanjenje prava ne bi bilo moguće.
Neprihvatljivi
način kolektivnog pregovaranja Potrebno
je znati sastav Pregovaračkog tima Uprave: Marko Car koordinator,
Nikola Ratković ovlaštenik Uprave, Katarina Rakas, Jasminka Vučković,
dr. Josip Kukec, Zvonko Marincelj, Snježana Malinović te naknadno
priključeni po zahtjevu Sindikata infrastrukture HŽ Zlatko Dokaza i
Sindikata strojovođa Hrvatske Stjepan Chovan. Iako
je Uprava tako izašla u susret SIHŽ i SSH, zahtjev našeg Sindikata i
Sindikata tehničkog pregleda vagona i vlakova HŽ, da se u Pregovarački
tim Uprave imenuje 1 predstavnik Održavanja vagona i TPVV, Uprava je
odbila. Utvrđivanje
cijena sata rada pojedinih radnih mjesta Pregovarački tim Uprave
odradio je bez pregovora sa Pregovaračkim odborom sindikata,
pregovarajući 2 mjeseca sam između sebe, da bi nam na kraju
prezentirao Kolektivni ugovor po principu "uzmi, ili ostavi". Pokazalo
se da je Uprava, putem sastava vlastita Pregovaračkog tima, diktirala
čiji zahtjevi će se i u kojoj mjeri prihvatiti, a čiji će ostati
neprihvaćeni. Iz te perspektive još licemjernije i ciničnije zvuči
današnje uporno inzistiranje Uprave da se o prihvaćanju naših
zahtjeva trebamo dogovoriti s ostalim sindikatima. Kad odgovorimo
protupitanjem, zašto se neki od 4 sindikata potpisnika KU nije prvo
morao dogovoriti s nama i sa STPVV-om, onda od Uprave nema odgovora. Zakonski
se pregovarati može samo između sindikata i poslodavca.
Sporazum HŽ-SHŽ kojim je utvrđena primjena KU od 1.5., a ne od 1.6. kako je kasnije određeno
Zadovoljavajuće
rješavanje zahtjeva viso Ipak,
i takav Pregovarački tim Uprave, vidjevši u tome sebe, prihvatio je
glavninu zahtjeva našeg Sindikata iz Djelatnosti inženjera i tehničara,
čime smo najvećim dijelom zadovoljni. Tako
se, upravo nastojanjima našeg Sindikata, struka Hrvatskih željeznica
stavlja u povoljniju i realniju poziciju, bez čega za HŽ u budućnosti
ne bi bilo razvojne perspektive. Na taj način ostvaren je veliki
uspjeh SHŽ-Djelatnosti inženjera i tehničara. Nažalost
i ovdje postoji kvaka, a to je odredba koja, uz otkazni rok 3 mjeseca,
omogućuje prijevremeno otkazivanje Kolektivnog ugovora. U tom slučaju
može se dogoditi izostanak povećanja cijene sata rada predviđenog od
1. 1. 2003. ili od 1. 9. 2003. no takav ishod opet bi izazvao prosvjede
i štrajkove SHŽ. Naš zahtjev da se KU, obzirom da je na određeno
vrijeme, ne bi mogao prije isteka otkazati, nije prihvaćen.
Neprihvaćanje
zahtjeva radnika na održavanju lokomotiva i vagona Nažalost, nezadovoljavajuće su riješene cijene sata rada radnika na
održavanju lokomotiva i vagona, radi čega smo, zajedno sa Sindikatom
tehničkog pregleda vagona i vlakova HŽ, pristupili organizaciji
prosvjeda i štrajka. Uzrok
lošoj poziciji održavanja željezničkih vozila leži u dosad
neispunjenom obećanju generalnog direktora o donošenju jedinstvene
organizacije održavanja željezničkih vozila u Direkciji. Prilikom
donošenja Pravilnika o organizaciji HŽ tražili smo jedinstvenu
organizaciju održavanja željezničkih vozila pod jednim izvršnim
direktorom, bez podjele održavanja vučnih vozila i održavanja vagona.
Iako nam je obećano, nije i ostvareno. Imamo dva izvršna direktora, a
niti jednom održavanje željezničkih vozila nije prva briga. Takvi
odnosi preslikali su se i na kolektivno pregovaranje, a rezultat je
poguban. Nevjerojatna
je tvrdoglavost Uprave i njezina Pregovaračkog tima koji nemaju sluha
niti za realizaciju traženog zakonskog dodatka za otežane uvjete rada,
čija je financijska težina, u odnosu na ukupna sredstva za plaće,
zapravo simbolična, a čijim bi se prihvaćanjem izbjegli mnogi kasniji
sukobi. Nakon isplate prve plaće
pokazat će se da Uprava i njezin Pregovarački
tim od radnika na održavanju lokomotiva i vagona, ali i od tisuća
drugih radnika HŽ, zaslužuju jedino prijezir.
Sporazum o politici plaća 2001.-2003. kojom je za 2002. g. utvrđeno pravo na regres u visini 2000 Kn
Prosvjedi
i štrajk SHŽ i STPVV Radi neprihvatljivog načina «pregovora» mimo legalnog Pregovaračkog
odbora Sindikata HŽ te radi neprihvaćanja zahtjeva radnika, Sindikat
hrvatskih željezničara i Sindikat tehničkog pregleda vagona i vlakova
HŽ prisiljeni su organizirati javne prosvjede i 4-satni štrajk
upozorenja 4. i 12. lipnja 2002. Uprava
HŽ, zaključivanjem kolektivnih pregovora i parafiranjem Kolektivnog
ugovora prije okončanja postupka mirenja pokazala je zapravo svoje
pravo lice i namjere, što je najjasnije izrekla konstatacijom da je 80
% radnika Kolektivnim ugovorom zadovoljno. Takvu
konstataciju nikad neće izreći poslodavac kojemu je cilj pošteno plaćanje
rada, prema složenosti, odgovornosti i uvjetima rada. Takvu
konstataciju može izreći samo "poslodavac" kojeg ne zanimaju
negativne posljedice nakaradnih odnosa primanja, kao što je
nemotiviranost za rad, "poslodavac" kojemu je jedino važno postizanje
socijalnog mira za određeno razdoblje. Osim
potpunog ignoriranja sindikata i radnika u štrajku, Uprava HŽ pokazala
je krajnju nebrigu i za korisnike željezničkog prijevoza te izostanak
odgovornosti za sigurnost željezničkog prometa i to tako što nije
ispunila zakonsku obvezu određivanja vlakova za prijevoz roba i stvari
koji za vrijeme štrajka moraju prometovati. Umjesto
toga Uprava prijetnjama i falsifikatima te Odlukom o organizaciji rada u
vrijeme štrajka nastoji spriječiti štrajk, kršeći pritom Zakon i
propise o sigurnosti željezničkog prometa. Zahvaljujemo se članovima SHŽ i STPVV HŽ na odazivu prosvjedima i štrajku,
kao i na dostojanstvenom i discipliniranom ponašanju štrajkača. Radi
toga svi trebamo biti ponosni.
Što
nam predstoji? Uprava HŽ pokazala je da ne uvažava argumente, već jedino brojnost i
silu. Da
bismo ostvarili postavljene zahtjeve moramo se udružiti s onima koji
imaju iste ciljeve,
kao što je ravnopravnost u sindikalnoj zastupljenosti te korekcija
odredbi Kolektivnog ugovora. Uz
Sindikat tehničkog pregleda vagona i vlakova HŽ nastojat ćemo se čvrsto
povezati i s vlakopratnjom te s manevarskim i skretničkim osobljem, kao
i s manjinskim sindikatima, koji su također opravdano nezadovoljni
Kolektivnim ugovorom. Kvalitetnom
i čvrstom organizacijom ovih grupacija cilj se može ostvariti, no takva organizacija ne gradi se preko noći. U cijeloj situaciji
dobro je to što se sada otvara nova šansa za jačanje Sindikata. Zakonskim
putem moramo se izboriti za pravo na štrajk, na čemu se radi. U
međuvremenu, tražit ćemo da Uprava uvaži novu okolnost donošenja
Uredbe o poslovima s posebnim uvjetima rada te da se na optimalan način
riješi Pravilnik o stimulaciji i motivaciji, što bi bitno smanjilo
tenzije. Radnici
moraju znati da ih mi u Sindikatu hrvatskih željezničara nikada nećemo
izdati, da nikada nećemo prihvatiti i potpisati nešto što za sve njih
nije dobro. Postojećem
Kolektivnom ugovoru moći ćemo pristupiti tek ukoliko se njegovim
odredbama ostvari optimum interesa svih zastupljenih struka i
djelatnosti SHŽ, za što ćemo se i dalje zalagati svim zakonskim
sredstvima.
3.
SABOR SHŽ 4. LIPNJA 2002. GODINE. Dana
4. lipnja 2002. godine održan je Sabor Sindikata hrvatskih željezničara. Temeljem
Statuta SHŽ ovaj Sabor je izvještajni, održava se nakon dvije godine. Podneseno
je izvješće o radu SHŽ u protekle dvije godine kojeg su Zastupnici
Sabora nakon rasprave usvojili. Raspravljalo
se o programu rada Sindikata hrvatskih željezničara za naredno
razdoblje. U
mijenjanju ustroja Hrvatskih željeznica dolazi do promjena u
organizaciji organizacijskih jedinica, a tako je potrebno prilagoditi i
našu organizaciju Sindikata hrvatskih željezničara. Putem Odluka o
izmjenama i dopunama Statuta SHŽ iskazana je prilagodba kod donošenja
odluka od interesa za članstvo, tj. za organizacijske dijelove našeg
sindikata. Na
Saboru raspravljalo se o Financijskim izvješćima za 2000. godinu 2001.
godinu i prvi kvartal 2002. godine, koja su nakon rasprave usvojena. Na
Saboru donesene su Izmjene i dopune Statuta Sindikata hrvatskih željezničara.
Izmjene i dopune Statuta najviše se odnose na donošenje odluka o
sklapanju kolektivnih ugovora i o organiziranju industrijskih akcija članova
našeg sindikata. Izbori
povjereništava, povjerenika u podružnicama i dužnosnika u
djelatnostima Sindikata hrvatskih željezničara vremenski su prilagođeni
održavanju Izbornog Sabora SHŽ 2004. godine. Uz zastupnike u radu Sabora sudjelovali su i gosti: predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever i predstavnici sindikata željezničara iz Poljske.
ŠTO
RADNICIMA HŽ DONOSI NOVI
KOLEKTIVNI UGOVOR?
Kako je počela inicijativa za donošenje KU? Za
donošenje Kolektivnog ugovora postojala su dva osnovna razloga:
1.
Postojeći Pravilnik o radu bio je podložan stalnim promjenama,
što bi nužno dovelo do smanjivanja dostignutih prava radnika
HŽ, jer Uprava može jednostrano donijeti Pravilnik o radu, gdje ne
mora uvažiti mišljenje sindikata. 2.
Postojeći sustav raspodjele plaće u HŽ-u bio je opterećen visokim
dodacima i naknadama na plaću, koji su se kretali u prosjeku do
50% na osnovnu plaću. Sve veće "prelijevanje" mase za plaću na
sve veće dodatke i naknade, rezultiralo je zaostajanjem plaća
radnika koji te dodatke ne mogu ostvariti, a to su radnici u radionicama
i stručni kadrovi. Iz
tih razloga SHŽ je prvi od sindikata na HŽ pokrenuo inicijativu
za donošenje Kolektivnog ugovora. Što radnicima HŽ donosi novi KU?Plaća U
Kolektivnom ugovoru je dosadašnjih 30 platnih razreda svedeno na 25 s
najnižom cijenom sata rada prvog platnog razreda od 15,00 kn do
50,50 kn u dvadeset petom platnom razredu. Odnos najniže i
najviše cijene sata rada u KU je 1: 3,50, a u dosadašnjem
Pravilniku je 1:4,06. Treba napomenuti da se u KU zadnji platni
razred odnosi na pojedine šefove službi i jedinica, a ostali nadređeni
radnici su izvan sustava raspodjele i njihova će se visina plaće određivati
posebnim Odlukama Uprave, dok se u dosadašnjem Pravilniku o radu
krajnji platni razred je za izvršne direktore, a izvan sustava su samo
članovi Uprave. Postotak po osnovi navršenih godina staža iznosi kao
i do sada 5% po godini staža. Povećanje
cijena sata rada utvrđena je po dinamici i to: od 01.lipnja 2002.
godine (za sve platne razrede, 01.siječnja
2003. godine (za sve platne razrede) i od 01. rujna 2003. godine (od 20
do 25 platnog razreda). Za ekskluzivna
radna mjesta (prema izjavi Marka Cara, voditelja tima Uprave) :
pružni
radnik, šef kolodvora koji dežura, strojovođa, strojovođa II,
prometnik, tehničar specijalist, VKV na održavanju i građevinskim
poslovima, prema članku 7. KU cijena sata koja je predviđena od
01.01.2003. godine primjenjuje se od dana primjene
KU. Ovaj
članak stvara diskriminaciju između radnika HŽ i kao takav nije
nikada ispregovaran od strane Pregovaračkog odbora sindikata, već je
to isključivo ustupak Uprave "podobnim" sindikatima. Ako se to poveže
sa člankom 67. KU koji glasi: "Svaka strana može otkazati Ovaj
ugovor. Otkazni rok je tri mjeseca od dana dostave drugoj strani.",
postaje upitno hoće li većina radnika ostvariti krajnju predviđenu
cijenu sata rada. Kako
bi se mogli sagledati odnosi i postotak povećanja utvrđenih cijena
sata po radnim mjestima, prilažemo u ovom tekstu tablicu sa
karakterističnim radnim mjestima.
Solidarnost Radnik
po osnovi solidarnosti ima pravo zadržati dosadašnju plaću iz Ugovora
o radu kao što je imao pravo i u dosadašnjem Pravilniku o radu i to
na osnovu invalidnosti, gubitka radne sposobnosti i navršenih 55
godina (muškarac) i 50 godina (
žena ) života.
Stimulacija Prema
članku 10. KU, radnici mogu ostvariti pravo na
stimulativni dio plaće i u roku 90 dana os dana potpisivanja KU
posebnim aktima će sindikat i poslodavac utvrditi kriterije za
dodjeljivanje stimulacije. To je novo u odnosu na postojeći Pravilnik o
radu.
Izuzetno
povećanje plaće Kao
i u postojećem Pravilniku Poslodavac može izuzetnom stručnjaku
odrediti plaću veću od one koja bi mu pripadala po platnom razredu
njegovog radnog mjesta, a to se utvrđuje odlukom Poslodavca.
Dodaci
plaće Dodaci
plaće je dio KU koji nije ispregovaran od strane pregovaračkog odbora
već je donijet jednostrano od strane pregovaračkog tima Uprave. Iako
članak 13. KU govori: "Za otežane uvjete rada" , prekovremeni i
noćni rad te rad nedjeljom, blagdanom ili nekim drugim danom za koji je
zakonom određeno da se ne radi, radnik ima pravo na povećanu plaću"
( taj članak je prepisan iz Zakona o radu, članak 84. ZOR), on se
daljnjim člancima KU uopće ne utvrđuje kao zakonsko pravo. SHŽ je u
svojim zahtjevima od 28.05.2002. godine u najavi prosvjeda i štrajka
posebno tražio poštivanje članka 84 Zakona o radu, tako da se
odredbama KU za rad u otežanim uvjetima na temelju utvrđenih štetnosti
i opasnosti utvrdi pravo na povećanu plaću u visini 10%. Zahtjev
je jasan i skroman i najvećem broju KU državnog i javnog sektora taj
dodatak postoji sa iznosima i do 25%. Taj zahtjev uporno i
neargumentirano odbijan je od strane Uprave, dok se istovremeno uvode
dva nova dodatka na plaću ( koja nisu ispregovarana već su
jednostrano donijeti i to:
Isplata
dodatka iz članka 17. uvodi se umjesto sadašnjeg terenske naknade. Nepriznavanje
zakonskog dodatka na otežane uvjete rada jedan je od uzroka neprihvaćanja
KU od strane SHŽ.
Naknada
plaće Naknada
za vrijeme godišnjeg odmora, plaćenog dopusta, za vrijeme blagdana i
neradnih dana ostaju
kao i u dosadašnjem Pravilniku o radu. Naknada
za vrijeme bolesti smanjuje
sa sadašnjih 95% na 90%. Ta
naknada i dalje je maksimalna prema drugim KU u javnom i državnom
sektoru, no nismo zadovoljni radi njezina smanjenja. Naknada
za sate provedene u pripravnosti i dežurstvu, dogovorom «ispod žita»
od strane Pregovaračkog tima Uprave i dijela sindikata smanjuje se za pripravnost kod kuće
sa 20% na 15%. Ostale
naknade: sindikalnom povjereniku, za vrijeme privremene zabrane poslova,
udaljenja i pritvora i ostale naknade plaće ostaju na razini dosadašnjih.
Naknade
troškova radnika Ovaj
dio KU koji u budućnosti može biti sporan s osnove Zakona, jer je
ostao isti kao i u postojećem Pravilniku o radu, osim u djelu gdje se
ukida tzv. «paušal» i uvodi se novi dodatak (obrazloženo kroz članak
17. KU).
Ostala
primanja
Jednokratni
dodatak na plaću ( regres ) i Božićnica Prema
Sporazumu o politici plaća za razdoblje od 2001. do 2003. koji su
28.veljače 2001. potpisali Vlada RH, željezničarski sindikati i
Uprava HŽ utvrđen je regres u iznosu 2000 kn ( 1000 kn bruto i 1000 kn
neto ) i Božićnica u iznosu 1000 kn. Novim Kolektivnim ugovorom ta se
prava smanjuju tako da se člankom 42.
za regres utvrđuje
iznos od 1000 kn bruto, a za Božićnicu u iznosu neoporezivog
dijela primanja za tu svrhu (trenutno isto 1000 Kn). Otpremnina
kod otkaza ugovora o radu
pod određenim uvjetima smanjuje se od 100% na iznos od 50%
visine prosječne plaće isplaćene radniku za tri mjeseca prije
prestanka ugovora o radu, za svaku navršenu godinu rada u HŽ uračunavajući
staž osiguranja s uvećanim trajanjem i poseban staž ostvaren u
Domovinskom ratu. Ostala
primanja: kod odlaska u mirovinu, nagrada učenicima i studentima, za
izume, tehnička unapređenja i racionalizaciju, za vjernost društvu,
pokloni i pomoći i nagrade za spriječenu štetu te pomoći djeci
poginulih i umrlih radnika ostaju nepromijenjena prema dosadašnjem
Pravilniku o radu.
Osiguranje
radnika
KU predviđa osiguranje svih radnika u roku do 6 mjeseci od potpisivanja KU od posljedica nesretnoga slučaja za vrijeme rada , kao i u slobodno vrijeme tijekom 24 sata te obvezu dopunskoga zdravstvenog osiguranja u visini najniže stope za tu svrhu.
NOVE CIJENE SATA RADA PREMA KOLEKTIVNOM UGOVORU
|